دانلود فیلم غریبه و مه

بیوگرافی بازیگران فیلم غریبه و مه داستان و نقش

او در اولین برخورد با یکی از شاگردانش به نام مسیب که به نوعی نماینده قشر جوان و معترض است، تصمیم می‌گیرد او را از کلاس بیرون کند. این فیلم داستان زنی به‌نام گلرخ کمالی را روایت می‌کند که پس از جدایی از همسرش به تهران بازمی‌گردد و درگیر مشکلات پیچیده‌ای می‌شود. در این مسیر پرچالش با مسائلی ازجمله بی‌اعتمادی، خیانت و خشونت مواجه و به تدریج متوجه می‌شود که همه‌چیز آن‌طور که به‌نظر می‌رسد نیست. در یک آبادی کنار دریا ، روزی مردم می بینند که قایقی پیش می آید ، قایق را از آب می گیرند و در آن آدمی زخم خورده می یابند که نامش "آیت" است و نمی داند که چه بر سرش آمده است. آیت در آبادی می ماند و در عین حال که سعی می کند خود را بشناسد با محیط نیز زود هماهنگ می شود. همسر و فرزند به دست می آورد ولی همیشه فکر می کند کسانی که زخمی اش کرده اند ، در جستجویش هستند.

مثل همیشه بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی متولی این بازسازی بوده و برای این فیلم بنیاد جورج لوکاس/هابسن هم هزینه ترمیم را متقبل شده است. کلاغ با بازی بی‌نظیر بازیگران و کارگردانی درخشان بیضایی، بهترین فیلم بهرام بیضایی شناخته می‌شود. این فیلم پر از لایه‌های پنهان است که در آن بیضایی با دقت و ظرافت داستان بی‌نظیری را روایت می‌کند. این داستان به زندگی مردی به‌نام اصالت می‌پردازد که در تلاش برای یافتن موضوعی مناسب جهت ساخت یک برنامه تلویزیونی است. او به‌طور اتفاقی با آگهی‌ای در روزنامه روبه‌رو می‌شود که درباره دختری گمشده است.

محققان و علاقه مندان به هنر و فرهنگ و تاریخ ایران، میتوانند در آرشیو ما به مطالب ارزشمندی دسترسی پیدا کنند. انگار که بهرام بیضایی فیلمش را خواب دیده است و بعد خوابش را مجسم کرده است. ماجرا از جاده‌ای آغاز می‌شود که یک خانواده‌ تصمیم دارند تا آینه موروثی را به جشن عروسی ماهرخ برسانند؛ اما سرنوشت برای آن‌ها چیزی جز مرگ در نظر ندارد. تصادفی هولناک همه‌چیز را به هم می‌ریزد و خانواده در سوگ این فقدان فرو می‌روند. دراین‌میان، خانم بزرگ از پذیرش این فقدان سر باز می‌زند و معتقد است که مسافرانش باز خواهند گشت. جلال ستّاری خبر داده که به میانجی‌گریِ او بود که این فیلم از دولتِ وقت اجازهٔ نمایش گرفت.[۱۰] با این وجود، فروشِ خوبی نداشت.

در این فیلم سینمایی ایرانی عاشقانه زنی جسور و شجاع، با گذشته‌ای پیچیده و اسرارآمیز مواجه می‌شود. این سینمایی ازجمله فیلم های ایرانی خاطره انگیز دهه 60 و دوازدهمین فیلم منتشرشده بیضایی است که پس از یک دهه دوری اجباری از فیلم‌سازی به پرده سینما بازگشت. سگ‌کشی به‌دلیل نگاه اجتماعی و ساختار تریلری منحصربه‌فرد خود توسط برخی منتقدان ایرانی با آثار کلاسیک تاریخ سینما مقایسه و در گزارشی از بنیاد فیلم بریتانیا به‌عنوان یکی از بهترین تریلرهای تاریخ سینما شناخته شد. فیلم سینمایی غریبه و مه به‌کارگردانی بهرام بیضایی در 44 سال پیش یعنی سال 1354 تولید شده است. غریبه و مه توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 5.6 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم غریبه و مه را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی می‌کنند. محمدتقی شکرایی تهیه‌کننده غریبه و مه این فیلم را، به‌عنوان محصول شرکت سینما تئاتر رکس و کشور ایران تهیه کرده است.

در وقتی همه خوابیم  این حضور سیال تداوم دارد، یعنی قهرمان مسیری از روایت را تا جایی طی می‌کند و بعد مسیر دیگری را طی می‌کند، بدون اینکه هیچ یک از این زیست‌ها در طول دیگری باشد. یعنی یک تن واحد (مثلا مژده شمسایی) در چند شکل و چند نقش بدون آن که بتوان آنان را از هم گسست یا به هم پیوست، در برابر دریافت ما قرار می‌گیرد. مرگ یزدگرد از بهترین فیلم های بهرام بیضایی شناخته می‌شود که با اقتباس از نمایشنامه‌ای به‌همین‌نام، داستان سقوط آخرین امپراتوری ساسانی و مرگ شاه یزدگرد را به شکلی تکان‌دهنده روایت می‌کند. بیضایی در این فیلم با بهره‌گیری از زبان سینمایی منحصربه‌فرد خود، به واکاوی عمیق مفاهیمی چون قدرت و نقش سرنوشت در زندگی انسان‌ها می‌پردازد. چریکه تارا را قطعا جزو بهترین فیلم های بهرام بیضایی قرار داد که با ظرافت تمام، داستانی حماسی را در قالب یک فیلم عاشقانه روایت می‌کند و مخاطب را به تامل و تفکر وادار می‌کند.

آخرین ساخته بهرام بیضایی در قرن چهاردهم، اثری است که تضادها و واکنش‌های متفاوتی را به‌همراه داشت. وقتی همه خوابیم نه‌تنها بر پرده سینما بلکه در ذهن مخاطبان نیز به سوالاتی تازه دامن زد. داستان فیلم روایتگر زندگی چکامه چمانی است که در پی یک تصادف تلخ، همسر و فرزند خود را از دست داده است. او که با درد و رنج این فقدان دست‌وپنجه نرم می‌کند، با ورود مردی تازه‌وارد، زندگی‌اش دستخوش تغییرات بیشتری می‌شود. این مرد که به‌تازگی از زندان آزاد شده، رازهایی نهفته در دل دارد که به‌مرور فاش می‌شوند و چکامه را با چالش‌هایی اخلاقی و احساسی روبه‌رو می‌کنند.

وقتی او به یک نشانی قدیمی می‌رسد، متوجه می‌شود که داستان مربوط به سی سال پیش است و در این لحظه پرده از حقیقتی شگفت‌انگیز برداشته می‌شود. این هنرمند در سال ۱۳۱۷ در تهران و در خانواده‌ای فرهنگی متولد شد که علاقه‌اش به هنر و ادبیات از همان دوران کودکی شکل گرفت. تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی آغاز کرد؛ اما به‌دلیل عدم هماهنگی روش‌های آموزشی دانشگاه با روحیه کنجکاو و پژوهشگرانه‌اش، تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد. او پس از مدتی کار در اداره ثبت اسناد به اداره هنرهای دراماتیک پیوست و مسیر هنری خود را به‌صورت جدی آغاز نمود. فروشگاه تله فیلم سابقه 13 ساله در جمع آوری و انتشار آثار هنری، نشریات قدیمی و اسناد تاریخی دارد.

رعنا و اهل آبادی همهٔ این اتفاقات را نتایج شوم ازدواجی می‌دانند که با طبیعت سازگاری نداشته است. آیت به زندگی توأم با وهم و دل‌شورهٔ خود ادامه می‌دهد تا این که روزی مردی در جامه سیاه با قایق از میان مه دریا به آبادی می‌آید، در آن جا گشتی می‌زند و پس از خرید راه آمده را بازمی‌گردد. آیت دچار هراس می‌شود و روز بعد چند غریبه سوار بر پنج قایق به آبادی می‌آیند و با آیت درگیر می‌شوند. هر پنج مرد از پا درمی‌آیند و آیت که زخم‌های زیادی برداشته است سوار بر قایق می‌رود تا بداند که در آن طرف آب چه خبر است؛ و رعنا از نو لباس سیاه می‌پوشد. در یک آبادی پرت‌افتادۀ كنار دریا در شمال، اهالی قایقی را می‌بینند كه به سوی ساحل پیش می‌آید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. عاطفه، خواهر مسیب در اینجا وارد می‌شود و رابطه‌ای عاطفی میان او و حکمتی شکل می‌گیرد که سرآغاز تغییرات پیچیده و گریزناپذیری است. توقیف مرگ یزدگرد نشان‌دهنده چالش‌های سینماگران ایرانی در دوران پس از انقلاب اسلامی است.

قایق را از آب می‌گیرند و در آن مردی زخم‌خورده می‌یابند که نامش «آیت»(خسرو شجاع‌زاده) است و نمی‌داند چه بر سرش آمده است. فقط به یاد می‌آورد که افراد ناشناسی بر سرش ریخته بوده‌اند و او توانسته بگریزد. آیت در آبادی می‌ماند و سعی می‌کند خود را بشناسد و بداند از کجا آمده است؛ اما همواره نگران است که ممکن است افراد ناشناسی که زخمی‌اش کرده‌اند او را بازیابند. زنی به نام «رعنا»(پروانه معصومی) که دریا شوهرش را به کام مرگ کشیده و پس نداده است، دورادور کنجکاو احوال آیت است. اهل آبادی برای آن که آیت با آن‌ها محرم باشد، او را وامی‌دارند که یکی از دختران روستا را به عقد خود درآورد.

از یک طرف، محدودیت‌های نظام حاکم بر آزادی‌های هنری فشار وارد می‌کرد و از طرف دیگر، سینماگران همچنان در تلاش بودند تا با آثار خود واقعیت‌های جامعه را به‌تصویر بکشند. با پیشرفت داستان، تماشاگران وارد دنیای رازآلودی می‌شوند که در آن گذشته، خاطرات و هویت گم‌شده‌ها به‌هم پیچیده‌اند. اصالت به‌همراه همکارش آسیه که آموزگار مدرسه ویژه افراد با اختلال شنوایی و گفتاری است به جست‌وجو برای یافتن حقیقت می‌پردازد.

وقتی آیت، رعنا راانتخاب می‌کند درگیری و دودستگی پیش می‌آید؛ اما رعنا نیز نمی‌پذیرد تا آخر عمر تنها بماند. هم‌زمان با مراسم عروسی گرگی به آبادی حمله می‌کند و سپس دو ناشناس سر راه آیت قرار می‌گیرند و از او می‌خواهند که همراه‌هشان برود. آیت نمی‌پذیرد، و چندی بعد با ناشناسی می‌جنگد که سراغ رعنا را می‌گیرد تا با خود ببرد.

همین رویداد ساده، آغازی می‌شود برای سفری پرماجرا و رازآلود که او را به کشف حقیقتی شگفت‌انگیز سوق می‌دهد. • در غریبه و مه هم می شود این احساس را کرد که فیلم را می‌شده از جاهای دیگر روایت شروع کرد. در واقع ورود آغازین آیت، بازگشت از نبرد پایانی است و آغاز و پایان به هم متصلند. یا رعنا پیش از همدلی با آیت بچه‌دار است و … در واقع روایت یک دایره را تشکیل می‌دهد و با برش هایی می‌توان این شکل دوار را به خطی راست تبدیل کرد و این مقاطع زمانی را از هم جدا کرد.

از نمادهای ظریف گرفته تا تصاویر عمیقا تاثیرگذار، هر عنصر فیلم در خدمت خلق جهانی است که هم زیبا و هم تلخ است. داستان از جایی آغاز می‌شود که مدبر، گوینده رادیویی، به‌طور اتفاقی تصویر همسرش را در کنار مردی غریبه می‌بیند. این لحظه کوتاه شک و تردیدی را در دل او ایجاد می‌کند و آرام‌آرام او را به کشف دنیای پنهان زندگی همسرش سوق می‌دهد. کارگردان با مهارتی تحسین‌برانگیز، این مسیر را به کاوشی پرالتهاب و رازآلود بدل می‌سازد؛ سفری که در آن مرزهای واقعیت و توهم، اعتماد و خیانت به‌طور عمیق زیر سوال می‌رود. از محتوا و داستان فیلم غریبه و مه چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه غریبه و مه توسط بهرام بیضایی نوشته شده است. بازی درخشان حسین پرورش و پروانه معصومی به روایت داستان کمک کرد و بر عمق احساسی آن افزود.

غریبه و مه فیلمی به کارگردانی و نویسندگیِ بهرام بیضایی است که در سالِ ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ ساخته شد و سالِ ۱۳۵۳ به نمایش درآمد. غریبه و مه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهرام بیضایی محصول سال 1353 است. این اثر در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت و جوایز ارزشمندی به‌دست آورد.

در سلام سینما، ما به روش‌های مختلف به شما مخاطبان سینمایی کمک می‌کنیم تا فیلم موردنظرتون رو انتخاب کنید و یا درباره فیلم‌های محبوب‌تون، اطلاعات بیشتری کسب کنید. امیدواریم در کنار شما، نقشی در اعتلا و غنی شدن فرهنگ جامعه در زمینه فیلم و سینما داشته باشیم. شمشیر در این داستان نمادی از قدرت و گذشته است و دنیای اطراف تارا، مانند دریا، جنگل و روستا هرکدام به نوعی به غنای داستان اضافه می‌کنند. او شخصیتی را به‌تصویر می‌کشد که درعین ظرافت، قدرت و اراده‌ای بی‌نظیر دارد. این زن در دنیایی که مردان حرف آخر را می‌زنند، برای حفظ آزادی و استقلالش می‌جنگد. داستان از جایی شروع می‌شود که تارا، بیوه‌ای مستقل و دلیر، در مسیر بازگشت به خانه‌اش شمشیری قدیمی پیدا می‌کند.

آیت سعی می کند از دست آنها بگریزد ولی سرانجام تسلیم می شود و همراه آنان به دریا باز می گردد. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم غریبه و مه در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم غریبه و مه 9 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخش‌های ویدئو و تیزر فیلم غریبه و مه، حواشی فیلم غریبه و مه، دیالوگ برتر فیلم غریبه و مه، سوتی فیلم غریبه و مه و نقد فیلم غریبه و مه هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید به‌کمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرة‌المعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کامل‌تر کنیم. این اثر که در فهرست فیلم های ایرانی قدیمی معروف قرار می‌گیرد، در فضایی وهم‌آور و مرموز در یک عصارخانه قدیمی، فیلم‌برداری شده است که به‌خوبی حس سردی، تنهایی و سقوط امپراتوری را منتقل می‌کند.

اگر از تصویربرداری فیلم غریبه و مه خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مهرداد فخیمی بوده است. در مجموع بیش از 22 نفر در تولید فیلم غریبه و مه نقش داشته‌اند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند. بااین‌حال، شوهرش با حضور یک فرد غریبه مخالف است و باعث می‌شود او خانه را ترک کند؛ اما نایی با دلسوزی وی را پیدا می‌کند و دوباره به خانه بازمی‌گرداند. در نهایت، شوهر نایی نیز با دیدن محبت و از خودگذشتگی باشو، او را به‌عنوان عضوی از خانواده می‌پذیرد. همچنین نسخه بازسازی شده فیلم «چریکه تارا» با بازی سوسن تسلیمی هم در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد. این ترمیم در تهران و توسط استودیو روشنا به سرپرستی کامران سحرخیز انجام شده است.

ازجمله این جوایز می‌توان به جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره برای بهترین فیلم‌برداری اشاره کرد. به گزارش سینما اعتماد، نسخه جدیدی از دو فیلم از آثار بهرام بیضایی در فستیوال فیلم ایل چیمنا ریتراتو بزرگترین جشنواره فیلم‌های مرمت شده دنیا به نمایش درخواهند آمد. شاید وقتی دیگر باوجود انتقادهایی که در زمان خود دریافت کرد، توانست مخاطبانی را جذب کند که به دنبال آثاری مفهومی و تاثیرگذار بودند. با گذشت زمان، شاید وقتی دیگر جایگاهی ویژه درمیان بهترین فیلم های بیضایی پیدا کرد و به نمونه‌ای از توانایی او در خلق داستان‌هایی تبدیل شد که در عین سادگی، لایه‌های پیچیده‌ای از معنا را به نمایش می‌گذارند. این فیلم با مشارکت بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی و سینماتک بولونیا ترمیم شد. سلام سینما، بزرگ‌ترین مرجع آنلاین فیلم و سینما سایت سلام سینما با هدف ساخت کامل‌ترین مرجع محتوای سینمایی و تلویزیونی در سال ۱۳۹۲ همزمان با جشنواره فیلم فجر راه‌اندازی شد.

فضای فیلم با نمادها و جزئیاتی غنی خلق شده که هرکدام رازهای خود را به دوش می‌کشند. داسی خونین که از قایق آیت به‌دست می‌آید، گره‌ای است که شک را به یقین تبدیل می‌کند و اهالی را به محاکمه این غریبه می‌کشاند. بیضایی در این فیلم، نگاه تیزبین و انتقادی خود به جامعه را با زبانی سینمایی روایت می‌کند. باوجود دریافت جوایزی در زمینه طراحی صحنه و لباس، تدوین و چهره‌پردازی و نامزدی در بخش‌های مهمی چون بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، این اثر نتوانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان را جلب کند. رگبار ازجمله بهترین فیلم های بهرام بیضایی است که در آن به موضوعات پیچیده‌ای از زندگی اجتماعی پرداخته می‌شود. فیلم با ورود آقای حکمتی یک آموزگار جدید در مدرسه جنوبی تهران آغاز می‌شود.

بازیگران به‌ویژه سوسن تسلیمی و یاسمن آرامی با اجرای درخشان خود، شخصیت‌ها را به‌طور کامل زنده کردند و عمق خاصی به فیلم بخشیدند. این اثر به‌دلیل مسائل مربوط به حجاب بازیگران زن با مشکلات جدی مواجه شد و مدت زیادی توقیف ماند. آنچه این فیلم ایرانی قشنگ را از یک روایت ساده جدا می‌کند، این است که حتی در اوج تنش‌ها، عشق و پذیرش بر ناآشنایی و تردید غلبه می‌کند و او جایی در دل این خانواده پیدا می‌کند. بیضایی در این اثر، فراتر از یک داستان سرراست، به مفاهیمی چون هویت، تعلق و انسانیت می‌پردازد.

باشو، پسرکی که در بمباران جنوب ایران خانه و خانواده‌اش را از دست داده است، به دنبال سرپناهی امن راهی شمال می‌شود. او که از ترس انفجارهای راه‌سازی به شالیزار زنی مهربان به‌نام نایی پناه می‌آورد، با استقبال گرم او روبه‌رو می‌شود. نایی که همراه دو فرزند خردسالش و در غیاب شوهرش زندگی می‌کند، باوجود تفاوت زبانی تلاش می‌کند با باشو ارتباط برقرار کند و برای او فضایی امن بسازد.

به تعبیری ساده این قصه تمثیلی از زندگی است از ناشناخته آمدن، با اضطراب حیات سرکردن و به ناشناخته رهسپار شدن.

قایق را از آب می‌گیرند و در آن مردی زخم‌خورده را (با بازی خسرو شجاع‌زاده) می‌یابند كه نامش آیت است و نمی‌داند چه بر سرش آمده است. زنی به نام رعنا (با بازی پروانه معصومی)، كه شوهرش در دریا غرق شده و جسدش را پس نداده، كنجكاو احوال آیت است. در مراسم عروسی گرگی به آبادی می‌زند و دو ناشناس سر راه آیت قرار می‌گیرند و از او می‌خواهند به دنبال آنها برود. روزی مردی در جامۀ سیاه، با قایق از میان مه به آبادی می‌آید، و پس از خرید مقداری آذوقه راه آمده را بازمی‌گردد.

فیلم بیضایی ازجمله آثاری است که می‌تواند به شدت ذهن مخاطب را درگیر کند که پس از هربار تماشا متوجه سرنخ‌های جدید شود. شاید وقتی دیگر اثری دیگر از مجموعه آثار بهرام بیضایی است که در شرایط دشوار و با محدودیت‌های بسیاری ساخته شد. هرچند این فیلم در مقایسه با دیگر آثار این کارگردان نام‌آشنا کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ اما در پس ظاهر ساده و روایت آرام خود، پرسش‌های عمیق و تامل‌برانگیزی را درباره اعتماد و روابط انسانی مطرح می‌کند. او نه‌تنها کارگردان سینما و تئاتر، بلکه پژوهشگری ژرف در زمینه تاریخ، اسطوره و ادبیات ایران است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فیلم‌ های بهرام بیضایی بپردازیم و نگاهی به کارنامه پرافتخارش داشته باشیم.

آیت دچار هراس می‌شود، و روز بعد چند غریبه سوار بر پنج قایق به آبادی می‌آیند و با آیت درگیر می‌شوند. هر پنج مرد از پا درمی‌آیند و آیت، كه زخم برداشته است، سوار بر قایق از ساحل دور می‌شود تا بداند كه در آن طرف آب چه خبر است. در فیلم غریبه و مه حدود 19 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان غریبه و مه را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. به گزارش فیلم نت نیوز، تریلر نسخه ترمیم شده فیلم «غریبه و مه» ساخته بهرام بیضایی منتشر شد.

مسافران از بهترین فیلم های بهرام بیضایی، اثر متفاوت و تامل‌برانگیزی را به تصویر می‌کشد که همچنان در حافظه سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این فیلم با داستانی پر رمز و راز و فضایی که میان واقعیت و خیال در نوسان است، مخاطب را به دنیایی می‌برد که در آن مفاهیمی چون زندگی، مرگ، امید و انتظار با هم تلاقی می‌کنند. در دل سکوت یک آبادی دورافتاده کنار دریا، قایقی از دل مه بیرون می‌آید و غریبه زخمی و خسته‌ای را به ساحل می‌رساند. او که خود را آیت می‌نامد، چیزی از گذشته‌اش به یاد ندارد؛ تنها می‌داند که درحال گریز بود و سایه‌ای از ترس بر وی سنگینی می‌کند. درمیان این شک و گمان‌ها، رعنا زنی که دریا شوهرش را بلعیده و پس نداده است، با نگاهی عمیق‌تر به این شخص می‌نگرد. بهرام بیضایی در این اثر، تصویری از تقابل انسان و طبیعت و نبرد درونی انسان با گذشته‌اش ارائه می‌دهد.

این شمشیر نه‌تنها به کشف رازهای خانواده‌اش کمک می‌کند، بلکه او را به دنیایی متفاوت و پر از چالش می‌برد. او در این مسیر با مردی مرموز روبه‌رو می‌شود که خود را از نسل جنگ‌وجویان باستانی می‌داند و به دنبال بازپس‌گیری شمشیر است. فیلم با حضور شخصیت‌هایی که هرکدام به نوعی روایت‌گر نگاه جامعه به مرگ و فقدان هستند، فضایی چندلایه می‌سازد. از رفتار ماموران و نزدیکان گرفته تا تاثیرات روانی این حادثه بر ماهرخ، هرکدام زوایای تازه‌ای از داستان را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهند. بیضایی با دقتی تحسین‌برانگیز، شخصیت‌ها را پردازش می‌کند و در کنار آن از عناصر بصری و نمادین بهره می‌برد تا لایه‌های پنهان روایت را آشکار کند. ۳۰ ژوئن و ۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳ میلادی[۱۱] نسخه‌ای ترمیم‌شده از این فیلم در جشنوارهٔ سینما ریترواتوی بولونیا به نمایش درآمد[۱۲] و بیضایی نوشتهٔ کوتاهی به این مناسبت منتشر کرد.[۱۳] همین نسخه در سپتامبرِ ۲۰۲۴ در آمریکا هم به نمایش درآمد.