موتور TU5 پلاس همان پیشرانهای میباشد که زیر کاپوت جنس جدید کشور ایران اتومبیل یعنی تارا و رانا پلاس قرار خواهد گرفت. گشتاور همین موتور که نشاندهنده توان بالای آن میباشد حدود ۱۰۰ نیوتنمتر بیشتر از موتور ۱۷۰۰ سیسی بنزینی است؛ به این معنی که کلیدی ۲۰۰ سیسی کاهش در حجم موتور، ۱۰۰نیوتنمتر گشتاور این موتور بخش اعظم از موتور بنزینی است. EF7 به موتور ملی مشهور است، چون طراحی این موتور در شرکت کشور‌ایران اتومبیل به کمک شرکت آلمانی انجام شده است. این ماشین که روزگاری لوکس بود، درحال حاضر به یک خودروی بی آلایش تبدیل شده وعلیرغم تمامی معایب و کاستیها، پژو 206 به خاطر چالاكی و قابليتهای ديناميكی بالا، سازش با محيط زيست و مصرف سوخت پايين، قيمت مناسب و بهره جستن اين خودرو از سيستم توزيع الكترونيك نيروی ترمز و سيستم برق كاملاً مدرن مالتي پلكس مطابق اهمیت استانداردهای روز دنیا مقام ويژهای در ميان جوانان و خانوادههای ايرانی داراست و یکی از از محبوبترین اتومبیل های مرز و بوم در سالیان گذشته استپر موتور tu5 کجاست بوده است. اختلال اهمیت در تاخیر ساخت این موتور که او‌لین موتور شالوده گازسوز جمهوری اسلامی ایران است نقص‌ ساخت درون قطعات همین موتور با استانداردهای بالا و دشواری ترخیص بعضا قطعات از گمرک بوده است. این موتور اهمیت آلودگی قلیل (استاندارد یورو۴) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفتهای می باشد که در حالت بنزینی ۱۱۰ و در موقعیت گاز ۹۸ اسببخار توان داراست و اصلی گاز می تواند ۳۰۰ km پیمایش داشته باشد حال آنکه ماشین های گازسوز فعلی فی مابین ۱۲۰ تا ۲۰۰ km پیمایش دارند. همین موتور احتمالا نسبت به موتور TU5 ضعیفتر باشد ولی مصرف کمتری نیز دارااست البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف همین موتور است. همانطور که اشاره شد، EF7 تا حدودی حساس ماشین سمند عجین شده و در حال حاضر صاحبان همین خودرو هم از عملکرد موتورهای دوگانهسوز خویش راضی به نظر میرسند. می بایست دید در شرایط واقعی کارایی همین موتور به چه صورت خواهد بود اما براساس اطلاعات بر روی ورقه همین موتور در صورتی که روی خودرویی کارگزاری شود، بهترین آیتم به جهت خرید خواهد بود چرا که حساس مصرف ۲۵درصد کمتر، آلودگی کاهش و گشتاور و اقتدار بیشتری دارد. این اعدادی می باشد که کمپانی ایپکو ارائه کرده اما اصلی همین کلیه موتور ذکر شده هماکنون در اتاق تست موتور بوده و هنوز بر روی ماشین نصب نشده است. در همین موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 کمتر یافته تا حجم آن به ۱.۵ لیتر برسد. این موتور ۱۳۹۷ سیسی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار قدرت در وضعیت بنزینی و ۸۴ اسببخار در شرایط گاز سوز اقتدار ایجاد می نماید گشتاور آن نیز در موقعیت بنزین ۱۲۵ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ به دور و ۱۱۱ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ در وضعیت گاز تولید می کند. ساخت انبوه موتور ملی ۱.۷ لیتری اولی موتور از همین مدل شروع شده اما تولید این موتور پیشرفته که ممکن است آن را بتوان پیشرفتهترین موتور ایرانخودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است. مجموعه خانواده موتور ملی نیز اصلی توجه به تنوع آن میتواند آیتم لطف برای ماشین های آتی ایران خودرو باشد. بخش بخش اعظم این هزینه به علت وجود امکانات رفاهی گوناگون در پژو پارس است؛ درواقع ادوات برقی موجود در همین خودرو نیاز به رسیدگی در بازههای وقتی متمایز دارند. گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای همین موتور را نداشت. مگاموتور حساس یاری شرکت آلمانی FEV متعلق به دانش کده آخن آلمان حجم موتور را افزایش دیتا و ضریب جرم موتور را برای ارتقا قدرت موتور به عدد ۹.۷ رسانده است.(عدد گذشته حدود ۸.۵ بوده است) درباره گیربکس هم یک عدد از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، تفسیر میدهد؛ نسبت دندههای گیربکس پراید براساس ماشین و موتور جدید تغییر و تحول دیتا شده است. از طرفی مهندسان جمهوری اسلامی ایران ماشین معتقدند مشکلات موتور گذشته پژو ۴۰۵ از گزاره روغنکاری نیز با اصلاح مدار روغنکاری موتور برطرف شده است. کمپانی اهل ایران ایران اتومبیل هر ساله در صدد ترقی محصولات خود می باشد که اکثر عملکرد می کند اصلی پیشرفته خیس شدن خط ایجاد محصولات خود را نیز هم اندک اصطحلاک تر و نیز به صرفه خیس بدست مشتریان برساند . این در حالی میباشد که موتور EF7 مشخصات فنی قویتری داشته و از آنجایی که یک دوگانهسوز مطرح در کشور محسوب میشود، علاقهمندان مختص خود را به دست آورده است. دیزل یکی از از گزینههای مطلوب در بی بنزینی میباشد مخصوصاً آنکه قیمت دیزل زیاد ارزانتر از بنزین هست در جمهوری اسلامی ایران اساسی توجه به کمبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور میباشد ولی موتور جدیدی در کشور ایران خودرو در هم اکنون طراحی هست نخستین موتور برای همین سوخت هم دارای نام EFD طراحی شده است. همین موتور هماکنون در خودرو پژو ۲۰۶ استعمال میشود و بخشی از آن در جمهوری اسلامی ایران ساخته میشود. به جهت تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید که بر روی تیبا به کارگیری شده تغییراتی کرد. برای همین در خودروی تازه تیبا گیربکس پراید در دنده دو به جور ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. عجله 11 ثانیه ایی این مدل حساس گیربکس 5 سرعته دستی آن را به پرسرعت ترین پارس بازار تبدیل کرده است. گیربکس این خودرو اتوماتیک به بهره­ گیری از تکنولوژی CVT است. همین اختلال ممکن است در مواقع معمولی که فشار روی موتور نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و …) بروز کند. این موتور به عامل مصرف بالای ۱۲ لیتریاش در ۱۰۰ کیلومتر عاملی برای از دستدادن مشتریان در موقعیت نو سهمیهبندی بنزین شده است.

ایندکسر