برندها همیشه تمایل دارند خاص و منحصر به فرد باشند. این ویژگی باعث می شود تا در انتخاب تک تک اجزای برندشان دقت کافی و لازم را داشته باشند. شاید مهم ترین اصل و رکن برند که همیشه مخاطب با آن به یاد برند می افتد، لوگوی برند باشد.

داشتن لوگوی مناسب و حرفه ای شما را از رقابایتان متمایز می کند و یک وجهه بصری مناسب به برند شما می بخشد. بیشتر شرکت ها و کمپانی های بزرگ به این موضوع پی برده اند و سعی کرده اند برای خود یک لوگوی مناسب طراحی کنند.

در این مطلب قصد داریم تا ابعاد مختلف یک لوگو را بررسی کرده و ببینیم یک لوگوی خاص و اختصاصی به چه لوگویی گفته می شود و کدام برندهای مطرح دنیا کار طراحی لوگو را به صورت حرفه ای و عالی انجام می دهند.

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای و خاص

لوگوهای خاص و حرفه ای در یک چیز مشترک هستند و آن ساده بودن و طراحی بر اساس اصول فیبوناچی است. طراحی لوگو اگر با اصول و قواعد صورت بگیرد می تواند تاثیرات شگفت انگیزی بر روی کسب و کار شما داشته باشد.

به هنگام سفارش لوگو به شخص یا شرکت باید نکته های زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید نتیجه ای درست بدست آورید:

·        حتما فرم بریف را از طراح و یا شرکت طراحی لوگو دریافت نمایید

·        فرم طراحی لوگو را با دقت کافی مطالعه کنید و پاسخ دهید

·        رنگ سازمانی خود را از قبل مشخص نمایید

·        شرکت مناسبی را برای کار خود انتخاب کنید

·        شعار برند خود را مشخص کنید

·        ابعاد کار (ملی یا بین المللی بودن) خود را مشخص نمایید.

·        انتظارات خودتان را با طراح لوگو مطرح نمایید.

·        سبک طراحی لوگو را مشخص کنید

·        نمونه لوگوهای مورد پسند خود را ارسال کنید

·        لوگوهایی که اصلا نمیپسندید را برای طراح ارسال کرده و دلایل آن را نیز مطرح کنید.

 

به طور کلی بعد از گذراندن این موارد شما باید انتظار یک لوگوی حرفه ای و خاص و زیبا را داشته باشید. اما این موضوع بستگی به این دارد که کار خود را به کدام شرکت طراحی لوگو سپرده اید.

در ایران شرکت های بسیار معدودی هستند که طراحی لوگو حرفه ای انجام می دهند. برای سفارش لوگو بهتر است به یکی از این شرکت ها مراجه نمایید.

 

اصول طراحی لوگو حرفه ای

در ادامه برخی از شاخص ترین مواردی که یک لوگوی حرفه ای باید دارا باشد را ذکر کرده ایم:

1-     سادگی در طراحی لوگو

2-     ماندگاری بالا در ذهن مخاطب

3-     استفاده از روانشناسی رنگ ها و بکارگیری درست و اصولی

4-     تطبیق پذیر و چند منظوره بودن لوگو

5-     نمایش درست در رنگ بندی های مختلف مخصوصا به صورت سیاه و سفید

6-     تناسب لوگوی نوشتاری و تصویری با یکدیگر

موارد بالا از مهم ترین نکته ها در طراحی لوگو اختصاصی می باشند. حال برای آنکه درک درستی از انواع لوگو ها نیز داشته باشیم، انواع آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

انواع طراحی لوگو

 

لوگو مونوگرام

علائم اختصاری، مونوگرام یا Letter mark لوگویی است که بر پایه تایپوگرافی طراحی می شود.

 

در طراحی این لوگو خلاقیت بسیاری دیده می شود. چرا که باید با استفاده از نوشته یک لوگوی حرفه ای طراحی کرد. معمولا اول حروف این سبک از لوگو به عنوان نماد تصویری انتخاب می شود. از لوگوهای معروف می توان به لوگوی hp، ibm و … اشاره کرد.

2- لوگو تایپوگرافی

تایپوگرافی سبکی از لوگو است که با استفاده از تغییر فونت های مختلف، طراح فونت جدید را ساخته و با استفاده از آن نام برند را طراحی می کند.

از معروف ترین لوگوهای این سبک می توان به لوگوی گوگل و لوگوی کوکاکولا اشاره کرد.

3- لوگو تصویری

در این سبک سعی می شود تا با طراحی یک ظاهر بصری، به کاربر هویت برند را نمایش داد.

4- لوگو انتزاعی

لوگوهای انتزاعی با ترکیب چند شکل ساخته می شوند. به عنوان مثال لوگوی توییتر و اپل نوعی لوگوی انتزاعی محسوب می شود که از اشکال مختلف برای طراحی یک لوگو استفاده کرده اند.

5- لوگو مسکات

اگر به دنبال این هستید که شخصیت خودتان رو به لوگو تبدیل کنید باید به سراغ لوگوهای مسکات بروید. در این سبک از طراحی معمولا چهره انسان و یا طراحی حیوانات به عنوان لوگو در نظر گرفته می شود و برند سازی نیز بر روی آنها انجام خواهد شد. از معروف ترین لوگوهای مسکات می توان به لوگوی kfc اشاره کرد.

 

6-لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی شامل لوگو نوشتاری و یک لوگوی تصویری است. اکثر شرکت های بزرگ این سبک از لوگو رو انتخاب می کنند و دلیل آن هم این است که هر لوگو در یک جا استفاده می شود. به عنوان مثال دیجی کالا از نماد تصویری خود بر روی بسته های پستی استفاده می کند.

7-لوگو امبلم

یک لوگو امبلم یا Emblem از یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است. این لوگو ها که معروف ترین آنها لوگو استارباکس است، حالت متفاوتی از سایر لوگوها دارند. در این لوگوها شاید سادگی لوگو چندان مد نظر قرار نگیرد و بیشتر بر روی پیچیدگی آن تمرکز شود.

 

8-لوگو مینیمال

اگر بخواهید با حداقل موارد مفهموم لوگو را به مخاطب انتقال دهید باید به سراغ طراحی لوگو مینیمال بروید. طراحی لوگو مینیمال سعی دارد تا با نگاهی ساده و استفاده از چندین خط، یک لوگو را برای شما به نمایش گذارد. این سبک از طراحی لوگو مورد توجه بسیاری از افراد است

9-لوگو سه بعدی

دسته ای دیگر از لوگوها، لوگوهای سه بعدی می باشند، این لوگوها در نرم افزارهای فتوشاپ، ایلستریتور و یا کورل به صورت سه بعدی طراحی شده و خروجی کار نیز به صورت سه بعدی است. البته بخاطر همین موضوع نیز، قیمت طراحی لوگو سه بعدی بیشتر از سایر لوگوها است.

 

آیا می توان لوگو را مشابه با دیگر برندها طراحی کرد؟

استفاده و الگو برداری از سایر برندها در روند طراحی لوگو کار درست و شایسته ای نیست. مخصوصا زمانی که می خواهید به صورت حرفه ای برندتان را نشان دهید.

اکثر شرکت ها و طراح ها از ایده های دیگران استفاده می کنند و این کار، کار مناسبی نیست. بهتر است از یک طراحی مناسب برای روند طراحی لوگو استفاده کنید.